Το να πουλήσεις τον εαυτό σου δεν είναι εύκολο. Πρέπει να απομακρυνθείς από την πραγματικότητα και να μπεις σε ένα πέπλο ψευδαισθήσεων. Αν έχεις έρθει για να μάθεις πως να πουλήσεις τον εαυτό σου τότε διάβασε τα βασικά βήματα:

Πως να προωθήσεις τον εαυτό σου

  1. Βρες κάποιο niche market.
  2. Παίξε τον ειδικό. Ή όπως λένε οι Αμερικάνοι Fake it until you make it.
  3. Άνοιξε λογαριασμό σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter με το personal branding σου.
  4. Φτιάξε μία προσωπική σελίδα και συνέδεσε τα όλα.
  5. Αν είσαι φούρναρης, λογιστής ή κάτι σχετικό για όνομα του θεού μην το γράψεις αυτό στο προφίλ σου. Γράψε Business Consultant of local bakery ή Head Manager.
  6. Στο βιογραφικό σου θα πρέπει να παραθέσεις ότι έχεις κάνει. Αν έχεις παρακολούθησει βίντεο στο YouTube σχετικά με το πως να φτιάχνεις βίντεο μετέτρεψε το σε: «Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια από τον x με θέμα “How to Create Engaging Videos”» .
  7. Πρόσθεσε στο Instagram όποιον βλέπεις και μετά από κάποιες μέρες διέγραψε τον. Το κόλπο είναι να σε ακολουθούν πολλοί αλλά να ακολουθείς λίγους. Πρέπει να περάσεις στον κόσμο ότι είσαι ένας μικρός celebrity.
  8. Πρέπει να διαφημίσεις πόσο απασχολημένος είσαι. Δεν έχεις χρόνο για απλά καθημερινά πράγματα. Βγάλε πολλές φωτογραφίες από συνέδρια. Μην βγάζεις πολλές selfie γιατί αυτό σημαίνει ότι δεν έχεις κάποιον να σε βγάλει φωτογραφία και θα φαίνεσαι looser. Αν βγάλεις φωτογραφία να πίνεις Freddo Espresso σε παραλία, τότε επιβάλλεται να βάλεις λεζάντα που να δείχνει ότι δεν αράζεις: «δεν υπάρχει πιο ωραίο πράγμα από το να πίνεις καφέ μετά από πενήντα-δύο ώρες συνεχόμενης δουλειάς».
  9. Hustle Hustle Hustle
  10. Προσπάθησε να δικτυωθείς για να μπορέσεις να εμφανιστείς σε περισσότερες πλατφόρμες. Όταν σε βλέπουν σε πολλές πλατφόρμες σε πιστεύουν ο,τι και να λες.
  11. Δημιούργησε ένα blog και γράφε μέρα πάρα μέρα κείμενα των πεντακοσίων λέξεων. Αν δεν έχεις ιδέες μπορείς να αντιγράψεις ιστοσελίδες του εξωτερικού. Μάθε SEO, λέξεις κλειδιά, funnel, newsletters κλπ. Δεν έχει σημασία τι γράφεις αλλά πόσοι μπαίνουν στην σελίδα σου και πως αυτοί θα γίνουν leads και θα μετατραπούν σε πελάτες. Always Be Closing baby, always be fucking closing.
  12. Πάρε τα email των ακόλουθων σου με αντάλλαγμα ένα eBook για το πως θα βγάλουν λεφτά ή θα γίνουν ευτυχισμένοι ή πως θα φτιάξουν το τέλειο σώμα ή πως θα βρουν γκόμενο και γάμησε σπαμαρε τους.
  13. Μέτα πούλα τους ένα σεμινάριο ή κάποια μαθήματα online.
  14. Ακολούθησε του GaryVee, Tai Lopez, Kylie Jenner, Neil Patels, και μάθε τα μυστικά του επαγγέλματος.
  15. Hustle Hustle Hustle

Συγχαρητήρια έχει χιλιάδες followers και τώρα μπορείς να τους πουλήσεις ό,τι θέλεις. Και μην ξεχνάς το μεγάλο μυστικό που κάνεις δεν σου λέει:

«Δεν είναι ψέμα αν το πιστεύεις».

–George Constanza

Μία ειδοποίηση ήρθε στο κινητό μου. Ένα νέο βίντεο του Gary Vaynerchuk — γκουρού του marketing — που εξηγεί σε κάποιον fun του, πως δουλεύει η αγορά. «Πρέπει να δουλεύεις όλη μέρα για να τα καταφέρεις», λέει στους ακόλουθους του. Ο Gary Vaynerchuk, γνωστός ως GaryVee, ξεκίνησε την καριέρα του δουλεύοντας στο οινοπωλείο της οικογένειας του. Ήταν από τους πρώτους που είδε τις προοπτικές των κοινωνικών δικτύων ξεκινώντας να διαφημίζει την επιχείρηση του στο διαδίκτυο. Χρησιμοποίησε τις πλατφόρμες της Google για να διαφημίσει τα προϊόντα του και έκανε βίντεο στο YouTube δοκιμάζοντας και κριτικάροντας κρασιά. Θεωρούσε ότι η διαφήμιση είναι πολύ φθηνή σε σχέση με αυτά που θα του απόφερε πίσω σε κέρδος. Και δεν είχε άδικο. Πλέον έχει το δικό του agency και πληρώνεται εκατό χιλιάδες ευρώ για να δίνει διαλέξεις σχετικά με το marketing σε νέους που θέλουν να γίνουν σαν αυτόν.

Ο δρόμος άνοιξε σε όλους του wannabe influencers να πουλήσουν τον εαυτό τους, να εκμεταλλευτούν τις πλατφόρμες προς όφελος τους και να βγάλουν λεφτά μέσα από τις διαδικτυακές πλατφόρμες.

Έχω δει αρκετά βίντεο του GaryVee. Συμφωνώ με κάποιες απόψεις του αλλά γενικά το συμπέρασμα που έβγαλα είναι ότι εκμεταλλεύεται την φήμη του χωρίς να έχει κάτι νέο να προσθέσει. Μιλάει όλη την ώρα λες και ανακάλυψε τον θεό, χωρίς ν΄ακούει τον συνομιλητή του, περιμένοντας να πει αυτό που έχει στο μυαλό του. Ένα ενδεικτικό βίντεο, είναι μία συνέντευξη με τον Seth Godin1, που τον διακόπτει και δεν τον αφήνει να ολοκληρώσει τις σκέψεις του. Κάποια στιγμή ο Seth Godin εκνευρίζεται και του λέει «έχει φύγει κανένας από εδώ; Γιατί θα φύγω στο δευτερόλεπτο».

Προσπαθεί να προτρέψει τους νέους να σταματήσουν να τον βλέπουν και να αρχίσουν να λερώνουν τα χέρια τους. «Πόσα βιβλία ακόμα θα διαβάσεις για να κάνεις την επιχείρηση σου;» λέει σε πολλά βίντεο του. Πάω στοίχημα ότι από τους δέκα που θ΄ακούσουν την συμβουλή του, οι δύο θα είναι αυτοί που θα την πραγματοποιήσουν και θα σταματήσουν να τον βλέπουν. Και ο GaryVee το ξέρει, γιατί είναι έξυπνος. Δεν δίνει συμβουλές, αλλά φτιάχνει motivational βίντεο. Το μισό διαδίκτυο κινείται γύρω από motivational περιεχόμενο.

Μας αρέσει ν΄ακούμε τι μπορούμε να κάνουμε αλλά δεν μας αρέσει και τόσο το να κάνουμε.

Ο GaryVee μπορεί να είναι από τους πιο γνωστούς εκεί έξω αλλά δεν είναι ο μοναδικός που παίζει αυτό το παιχνίδι. Όλος ο κόσμος πλέον προσπαθεί να βρει τρόπους να πουλήσει τον εαυτό του. Γι’ αυτό και βλέπεις στο Instagram διαφημίσεις από άτομα που δεν χρειάζεται να κάνουν διαφήμιση. Κι’ εάν δεν είσαι σε θέση να παίξεις το παιχνίδι «Διαφημίζω τον εαυτό μου» τη σήμερον ήμερα, τότε φίλε μου, λυπάμαι, αλλά είσαι σε πολύ δυσχερή θέση.

Ο Κύκλος της Ψευδαίσθησης

Φαντάσου ότι θέλεις να βρεις δουλεία. Μπαίνεις στο LinkedIn και βλέπεις τους χρήστες να βάζουν δελεαστικούς τίτλους στο προφίλ τους και να το γεμίζουν ασφυκτικά με άπειρες πληροφορίες. Πιστεύεις ότι στον ελεύθερο τους χρόνο αφοπλίζουν νάρκες και πάνε εθελοντές στην Αφρική κάθε Κυριακή. Κανείς σε αυτόν τον κόσμο δεν βλέπει Netflix.

Δεν έχεις πολλές επιλογές: ή θα παίξεις το παιχνίδι ή θα πρέπει να εφεύρεις ένα νέο παιχνίδι που δεν θα έχεις ανταγωνισμό. Η δεύτερη περίπτωση είναι αρκετά δύσκολη, ειδικά αν είσαι νέος στην αγορά. Οπότε αναγκαστικά θα πρέπει να φτιάξεις και εσύ προφίλ, να το παραφουσκώσεις για να μπορέσεις να είσαι ανταγωνιστικός. Οπότε ξαφνικά όλοι χρησιμοποιούν αυτό τον τρόπο σκέψης. Οι περισσότεροι όμως το κάνουν για λόγους επιβίωσης και όχι επειδή το πίστεψαν.

Ο νέος κόσμος

Πλέον ζούμε μοιραζόμαστε τα πάντα. Το οποίο είναι συναρπαστικό και συνάμα τρομακτικό. Μπορείς να πας στην Δανία και να πιάσεις συζήτηση με έναν Ιρλανδό για κάποιο βίντεο που έγινε viral ή για πόσο χάλια ήταν το τελευταίο επεισόδιο του Game of Thrones.

Το περιεχόμενο όμως προέρχεται από την αμερικάνικη κουλτούρα. Οι τηλεοπτικές σειρές που βλέπουμε είναι ως επί τω πλείστων αμερικάνικες. Το ίδιο και οι ταινίες και η μουσική. Το περιεχόμενο στο διαδίκτυο — από συμβουλές για το επιχειρείν έως άρθρα αυτοβοήθειας — προέρχονται από Αμερικάνους δημιουργούς. Ακόμα και το ελληνικό περιεχόμενο είναι μία αντιγραφή.

Κάπως έτσι έχουμε εκτεθεί, αποκλειστικά, στην αμερικάνικη κουλτούρα.

Από τη μία μεριά είναι ωραίο που έχουμε πρόσβαση σε τόσο μεγάλο υλικό και φτιάχνουμε κοινά βιώματα. Από την άλλη είναι ανησυχητικό πόσο πολύ επηρεαζόμαστε από όλη αυτή την έκθεση. Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχει αυξηθεί η αμερικάνικη κουζίνα και πλέον κάνουμε και Halloween πάρτι. Έτσι όπως πάμε θα γιορτάζουμε την ημέρα ανεξαρτησίας πετώντας βεγγαλικά στους δρόμους.

Δεν είναι παράλογη αυτή η κατάσταση. Οι ΗΠΑ έχουν το πλεονέκτημα της αγγλικής γλώσσας, τους απαραίτητους πόρους και όλα τα χρήματα του κόσμου. Όλες οι εφαρμογές που χρησιμοποιούμε είναι από την Αμερική. Όλο το περιεχόμενο που καταναλώνουμε είναι — ω, τι περίεργο — από την μητέρα Αμερική.

Αυτό όμως έχει άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα μας γιατί αφομοιώνουμε έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Κι αυτή την στιγμή, στον γαλαξία του διαδικτύου, η λογική που μας έχει περάσει είναι πως θα πουλήσουμε τον εαυτό μας: είτε για να βρούμε δουλειά, είτε για να βρούμε γκόμενο-α.

Έχουμε την τιμή να έχουμε ως influencers τνη Kylie Jenner που είναι πρότυπο για τις νέες κοπέλες ή άτομα όπως ο Dan Bilzerian που παίρνουν αναβολικά και πληρώνουν κοπέλες για να κάνουν παρέα μαζί τους. Αν κι’ αυτά τα άτομα ανήκουν στο άλλο άκρο, οι υπόλοιποι δεν φεύγουμε μακριά από την κουλτούρα τις εικόνας. Είσαι ότι δείχνεις.

Όλοι λένε ψέματα

Οι περισσότεροι που δουλεύουν στο κόσμο του marketing σου πουλάνε μία ψεύτικη εικόνα. Το ξέρω γιατί δουλεύω σε αυτό τον τομέα. Ήμουν σε επιχείρηση που το αφεντικό μου, στις διαλέξεις που έδινε, έλεγε ότι στην ομάδα μας υπάρχουν μαθηματικοί που κάνουν αναλύσεις των δεδομένων μέσα από δικά μας μαθηματικά μοντέλα.2 — όχι δεν το κάναμε. Ακούς τόσες παπάτζες μαζεμένες που λες δεν παίζει να λέει τόσα ψέμματα μαζεμένα, μάλλον θα είναι αλήθεια — όχι δεν είναι.

Το περιστατικό που έγινε με την Ελένη Αντωνιάδου είναι ακραίο αλλά είναι ακριβώς αυτό που προσπαθούν να κάνουν οι περισσότεροι εκεί έξω, απλά δεν το τερματίζουν — όχι για είναι ηθικοί αλλά φοβούνται μην ξεφτιλιστούν. Φτιάχνουν μία επιτυχημένη εικόνα που απέχει από την πραγματικότητα. Δεν είναι επιχειρηματίες, είναι μάγοι.

Το θέμα είναι ότι τώρα τα εργαλεία που έχουν δημιουργηθεί κάνουν πιο εύκολη την δουλεία των μάγων και πιο δύσκολη των απλών ανθρώπων.

Δεν χρειαζόμαστε άλλες παπάτζες

Θα μου πεις τώρα ποιο είναι το πρόβλημα μου.

Το πρόβλημα μου είναι ότι πλέον έχουμε περιεχόμενο που είναι μια φθηνή αντιγραφή του ξένου περιεχομένου, με ελάχιστες βέβαια εξαιρέσεις. Το αυθεντικό υλικό εκεί έξω είναι ελάχιστο και στην Ελλάδα τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα. Ζούμε στην εποχή του content marketing και των views. Η δημοσιογραφία έχει εξαφανιστεί και το ρεπορτάζ έχει τελειώσει. Κανείς δεν κάνει έρευνα. Την θέση τους έχουν πάρει Clickbait τίτλοι και η ευκολία. Δεν υπάρχει όραμα. Οι Αμερικάνοι μπορεί να είναι πρώτοι στο κομμάτι της πώλησης και της βλακείας αλλά τουλάχιστον είναι αυτοδημιούργητοι και έχουν και κάτι άλλο να επιδείξουν: την ανεξάρτητη δημοσιογραφία, το The New Yorker , το Atlantic, το VOX, τα διαδραστικά άρθρα του New York Times η τις αναλύσεις του Nate Silver.

Εμείς τι έχουμε; Έχουμε πάρει τις πιο εύκολες και δοκιμασμένες συνταγές εκεί έξω και προσπαθούμε να τις εφαρμόσουμε στο χωρίο μας. Είμαστε τόσο ηλίθιοι που αγοράζουμε δικά μας προϊόντα από τους Αμερικάνους.

Δεν υπάρχει παρθενογένεση

Κι’ εγώ έχω αντιγράψει ή επηρεαστεί από την αμερικάνικη κουλτούρα. Αλλά όταν σταματάς να επενδύεις σε νέες ιδέες τότε μένεις στατικός. Δες τις δισκογραφικές εταιρείες πως εξαφανίστηκαν μόλις μπήκε το internet στην ζωή μας και ξεκίνησε η οικονομική κρίση.

Τα τελευταία χρόνια διαβάζω πολλά βιβλία. Κι έχω βγάλει το συμπέρασμα ότι οι εκδοτικοί οίκοι βρίσκονται σε τεντωμένο σκοινί. Επενδύουν σε συγκεκριμένους Έλληνες συγγραφείς και φέρνουν ξένα βιβλία τα οποία έχουν μεγάλη απήχηση στο εξωτερικό. Το πρόβλημα είναι ότι δεν ανιχνεύουν την αγορά γιατί φοβούνται μην χάσουν λεφτά. Αλλά δεν μπορείς να ρισκάρεις χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος της χασούρας. Σε επίπεδο περιεχουμενου θα μπορούσαν να φέρουν τίτλους που δεν γνωρίζει κανείς στην Ελλάδα αλλά έχουν δημοτικότητα στη εξωτερικό3. Σε επίπεδο μάρκετινγκ είναι επίσης πολύ πίσω. Η προώθηση των βιβλίων είναι λες και είμαστε στην δεκαετία του ’90. Πολλοί εκδοτικοί μπορούν να σου πουν την δικαιολογία ότι έχουμε μικρή αγορά. Το οποίο ισχύει αλλά μπορείς να την μεγαλώσεις. Το θέμα είναι ότι κάνεις δεν θέλει ρισκάρει. Και το μεγαλύτερο ρίσκο είναι όταν δεν ρισκάρεις. Αν έρθει το Amazon στην Ελλάδα, επίσημα με ελληνικές μεταφράσεις, οι μισοί εκδοτικοί οίκοι θα κατεβάσουν ρολά.

Το παράδειγμα που ανέφερα είναι ενδεικτικά του πως αντιμετωπίζουμε τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Το ίδιο ισχύει και για άλλες χώρες της Ευρώπης απλά σε κάποιες από αυτές έχουν μεγαλύτερη αγορά και επενδύουν στα προϊόντα τους.

Δεν χρειαζόμαστε άλλο ένα ειδησεογραφικό site. Ούτε άλλο ένα fit κανάλι στο YouTube. Δεν χρειαζόμαστε άλλη μία συμβουλή για το πως να πουλήσεις τον εαυτό σου. Δεν χρειαζόμαστε άλλο ένα κανάλι μόδας. Ούτε χρειαζόμαστε να μάθουμε που κατούρησε ο Brad Pitt και με ποιον τα έχει η Monica Bellucci. Πόσο μάλλον να μάθουμε για τη ζωή μία κοπέλας που είναι γνωστή στο Instagram για το κορμί της αλλά δεν την έχουμε ακούσει ποτέ.

Χρειαζόμαστε κάτι αυθεντικό. Κάτι αληθινό. Χρειαζόμαστε περισσότερα ρίσκα και φαντασία. Φτάνει πια με τις δοκιμασμένες αμερικάνικες συνταγές. Φτάνει πια με τα clickbait άρθρα. Φτάνει πια με άρθρα πεντακοσίων λέξεων, που δεν λένε τίποτα. Φτάνει με την φθηνή αντιγραφή.

Βαρεθήκαμε.

Εσύ δεν βαρέθηκες ακόμα; ❦


Newsletter Subscribe
Κάνε εγγραφή στο Newsletter, ώστε να λαμβάνεις τα τελευταία άρθρα άλλα και προτάσεις βιβλίων.
Όχι Spam. Η διεύθυνση email, δεν μοιράζεται με τρίτους και χρησιμοποιείτε αποκλειστικά για το newsletter.

Αναφορές

  1. Ο Seth Godin είναι από τους πιο παλιούς μαρκετιστές εκεί έξω και πολύ αξιόλογος. Το Blog του είναι κλασικό πλέον.
  2. Υπήρχε ένας που πέρασε από το μαθηματικό και δεν το τελείωσε ποτέ.
  3. Τα περισσότερα βιβλία του David Sedaris δεν έχουν μεταφραστεί. Το τελευταίο βιβλίο της Rooney Sally δεν έχει βγει ακόμα μεταφρασμένο. Το βιβλίο Catch and Kill: Lies, Spies, and a Conspiracy to Protect Predators, που είναι η βάση για το Metoo, δεν έχει βγει. Άπειρα βιβλία που δεν έχουν μεταφραστεί. Το χειρότερο είναι ότι δεν φέρνουν ούτε τα αυθεντικά και πρέπει να περιμένεις τρεις και τέσσερις εβδομάδες.